علت سردرد بعد از بوتاکس

بوتاکس نام تجاری سم تولید شده توسط باکتری کلستریدیوم بوتولینوم است. این سم در مقادیر زیاد باعث نوعی مسمومیت غذایی به نام بوتولیسم می شود. صرف نظر از این واقعیت که کشنده ترین عارضه بوتولیسم، فلج شدن می باشد، دانشمندان راهی برای استفاده از آن را پیدا کرده اند که برای انسان مفید می باشد. تزریق مستقیم مقادیر بسیار کم و رقیق شده سم به عضلات خاص باعث ضعیف شدن کنترل شده آن عضلات می گردد. عوارضی که ممکن است طی استفاده زیبایی از بوتاکس رخ دهد، بسیار غیر معمول و در صورت بروز بسیار ناچیز است. در ادامه به این موضوع که علت سردرد بعد از بوتاکس چیست خواهیم پرداخت.

علت سردرد بعد از بوتاکس

امروزه بیشتر افراد برای از بین بردن چین و چروک های صورت بوتاکس تزریق می کنند و یا از داروهای مشابه آن استفاده می کنند. کبودی و قرمزی در نقطه ی تزریق، شایع‌ترین عارضه جانبی بوتاکس است که چندان جدی نبوده و می‌توان با خودداری از مصرف هرگونه آسپرین، روغن ماهی و ایبوپروفن حداقل دو هفته قبل از تزریق بوتاکس، احتمال بروز آن را کاهش داد. از آنجا که بوتاکس عمدتاً جذب عضلات محل تزریق می شود و مقادیر بسیار ناچیزی از آن وارد گردش خون می گردد، با دوزی که برای باز کردن چروک‌ ها به کار می‌رود، تقریبا هیچ عارضه مهمی ایجاد نمی‌کند. البته مثل هر تزریق دیگری ممکن است سوزش و قرمزی خفیفی در محل تزریق ایجاد کند که پس از چند ساعت خودبه‌خود برطرف می‌شود. البته در برخی از افراد پس از تزریق، سردرد یا تهوع خفیف یا علائم سرماخوردگی ایجاد می‌شود

سردرد بوتاکس

تزریق بوتاکس

عوارض بوتاکس

از دیگر مشکلات شایع پس از تزریق بوتاکس سردرد است. این سردرد که ممکن است از چند ساعت تا چند هفته ادامه داشته باشد رنج می‌برند. این مورد از شایع‌ترین عوارض جانبی بوتاکس بوده و باعث تهوع، اضطراب، گیجی و ضعیف شدن حافظه می‌شود که به خاطر استفاده از خود ماده‌ی بوتاکس است و ارتباطی به محل تزریق آن ندارد. با این وجود از همین بوتاکس به‌عنوان درمان میگرن مزمن در بزرگسالان نیز استفاده می‌شود. در بیماران تحت درمان با بوتاکس برای مشکل میگرن، کاهش تکرار حملات میگرنی گزارش شده است. البته این درمان بسیار مشکل است و نیاز به چندین تزریق در نقاط مختلف سر و صورت و در جلسات مختلف دارد و می‌تواند باعث بروز عوارض جانبی دیگری شود. برای بیمارانی که تزریق بوتاکس در پیشانی داشته اند، داشتن سردرد موقت طبیعی است.

سردرد بعد از تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس دیسپورت

درمان سردرد بعد از بوتاکس

برای درمان سردرد در گام اول باید علل بیماری را  شناسایی کنیم و سپس برای درمان آن اقدام کنیم متاسفانه به دلیل مشکل بودن تشخیص ، مشاهده شده که علت سردرد بیمار به عوامل متعددی بستگی داشته است.  توجه داشته باشید که مصرف مسکن های خانواده NSAID مثل ایندومتاسین ، ایبوبرفن ، آسپرین و… به دلیل تاثیر بر روی سیستم انعقادی و احتمال ایجاد کبودی  و خون مردگی چند روز قبل و دو تا سه روز بعد از تزریق توصیه نمی شود و برای تسکین درد محل تزریق استفاده از کمپرس یخ مناسب ترین گزینه است. در صورت اجبار برای مصرف مسکن به دلایل دیگر پزشکی از جمله سردرد بعد از بوتاکس استامینوفن گزینه مناسبی می باشد. به طور کلی داشتن سردرد مداوم برای دو هفته و همچنین درد مردمک چشم  یک عارضه جانبی غیرمعمول است، و باید با پزشکی که تزریق کرده صحبت کنید.

منبع : مطب زیبایی روژا