عوارض کرایوتراپی

نام دیگر کرایوتراپی، سرما درمانی می باشد. در این روش از سرما برای درمان اختلالات و بیماری ها استفاده می گردد. به عبارت دیگر هر نوع درمان که شامل استفاده از سرما یا دمای انجماد باشد کرایوتراپی نام دارد.از آنجا که کرایوتراپی یک روش جدید است هنوز مزایای آن به طور کامل مشخص نشده است. این روش به طور کلی یک روش ایمن است ولی بهتر است که قبل از انجام آن حتما با پزشک متخصص پوست و مو صحبت کنید. کرایوتراپی ممکن است با سه دسته عوارض شامل عوارض حاد، عوارض تأخیری و عوارض دائمی همراه باشد.

عوارض کرایوتراپی سرویکس

فریز زخم دهانه رحم یا سرویکس به تکنیکی گفته می شود که در طی آن، نیتروژن مایع برای تخریب سلول های پیش سرطانی دهانه رحم (سرویکس) به کار می رود. دهانه رحم پایین ترین بخش رحم است و به واژن اتصال دارد. بعد از تخریب سلول های معیوب دهانه رحم با فریز کردن، این سلول ها با سلول های سالم و جدید جایگزین می شوند. خانم‌ها باید قبل از انجام عمل کرایوتراپی سرویکس تست پاپ‌اسمیر بدهند تا بررسی شود که مشکلی از نظر بدخیم بودن التهاب نداشته باشند. همچنین این خانم‌ها از نظر ابتلا به سرطان معاینه می‌شوند و اگر عفونتی هم داشته باشند باید آن را درمان کنند. اگر نتیجه‌ی تست پاپ‌اسمیر مشکوک بود باید از ناحیه‌ی ملتهب سرویکس نمونه‌برداری شود تا در صورت تشخیص عارضه‌ای در این ناحیه، عمل کرایوتراپی انجام نشود. محل عمل کرایوتراپی دو هفته طول می‌کشد تا بهبود پیدا کند.

عوارض کرایوتراپی زگیل

زگیل از جمله بیماری های پوستی شایع می باشد و در تمامی سنین دیده می شود. معمولا اکثر موارد حتی بدون درمان زگیل ، ضایعات خود به خود بهبود می یابند ولی بعضی اوقات به دلیل ایجاد درد یا اختلال عملکرد و زیبایی و در مواردی پیدایش بدخیمی نیاز به درمان زگیل می باشد. انجام کرایوتراپی با عوارضی نیز همراه است که از جمله آن ها می توان به ایجاد تاول در محل درمان اشاره کرد که دو نوع است. نوع اول تاول ها شفاف است و ممکن است در اثر خونریزی متمایل به رنگ زرد یا بنفش بشود که این نوع اختلال جدی نیست و جای نگرانی وجود ندارد. ایجاد عفونت ثانویه غیرمعمول است در مواردی که افزایش درد، تورم، افزایش مایع زرد رنگ در داخل تاول ، ترشحات چرکی و یا قرمزی در اطراف منطقه درمان ایجاد شود ، باید به پزشک معالج مراجعه کنید.

عوارض کرایوتراپی زگیل

عوارض Cryotherapy در بارداری

زنان باردار معمولا از نظر ابتلا به ویروس زگیل تناسلی مورد آزمایش و معاینه قرار نمی گیرند اما تشخیص ابتلا به زگیل تناسلی در طی بارداری معمولا از طریق مشاهده زگیل در نواحی تناسلی یا در طی انجام پاپ اسمیر یا کولپوسکوپی روتین مشخص می شود.  با این وجود، تعداد زگیل های تناسلی در طی بارداری ممکن است به علت تغییرات سیستم ایمنی بدن، افزایش یابد یا اندازه شان بزرگ شوند. معمولا درمان زگیل های تناسلی تا پس از زایمان به تاخیر انداخته می شود. کرایوتراپی به سرعت ضایعات را تخریب  می کنـد، محـل ضـایعه بـه سـرعت بهبـود مـی یابد و عوارض سیستمیک خاصی را نیز به دنبـال نـدارد. بـه همین جهت بـه عنوان یـک روش درمانی ایمـن در حاملگی در نظر گرفته  می شود. از عوارض کرایوتراپی در بارداری می توان بـه سوراخ شدن واژن و برخـی واکـنشهای موضعی مانند تاول و درد اشاره کرد.