کرایوتراپی

کرایوتراپی برای اولین بار در سال ۱۹۷۸ در ژاپن به عنوان درمانی برای آرتروز روماتوئید، رفع التهاب و ریکاوری عضلات معرفی شد. به علت موفقیت چشمگیر این روش در درمان، به سرعت در سراسر اروپا به عنوان یک روش درمانی موفق در میان پزشکان، ارتوپد ها و ورزشکاران محبوبیت زیادی پیدا کرد. امروزه کرایوتراپی در سراسر دنیا برای کاربردهای مختلفی از جمله رفع درد و التهاب و رفع برخی مشکلات پوستی استفاده می شود.

روش کار کرایوتراپی

در این روش، که به آن سرمادرمانی نیز گفته می شود، بخشی از بدن و یا کل آن در معرض سرما قرار می گیرد. هدف از کاهش دمای پوست بدن کاهش سوخت و ساز سلولی، افزایش بقای سلول، کاهش التهاب، کاهش درد و گرفتگی عضلانی می باشد. همچنین با این روش می توان ضایعات پوستی نظیر زگیل را از بین برد.

رایج ترین فرم کرایوتراپی نشستن به مدت چند دقیقه در بک محفظه دارای گاز نیتروژن است. نیتروژن محفظه را تا دمایی نزدیک به -۱۹۰ درجه سانتی گراد کاهش می دهد. نوع دیگری از سرمادرمانی وجود دارد که به آن کرایوتراپی موضعی گفته می شود. در این روش بخار سرد فقط به قسمتی از پوست اعمال می شود. کرایوتراپی فیشیال و یا کرایو فیشیال نوعی از سرمادرمانی موضعی است که دمای پوست صورت را با بخار سرد کاهش می دهند.

کرایوتراپی

کاربردهای سرمادرمانی

کرایوتراپی روشی است که کاربردهای پزشکی متنوعی دارد. برخی از کاربردهای آن به صورت علمی و تجربی به اثبات رسیده و برخی دیگر نیاز به تحقیقات بیشتر دارد. رایج ترین کاربردهای سرمادرمانی عبارتند از:

۱-کاهش و درمان میگرن

کرایوتراپی موضعی از طریق بی حس کردن اعصاب اطراف گردن که باعث ایجاد درد میگرن می شوند، به درمان موقت میگرن کمک می کند. تجربه استفاده کرایوتراپی در درمان میگرن حاکی از این است که در بیشتر مواقع این روش باعث کاهش شدت درد می شود اما آن را کامل برطرف نمی کند.

۲-کاهش درد عضلات

بسیاری از ورزشکاران حرفه ای از سرمادرمانی برای رهایی از دردهای شدید عضلانی استفاده می کنند. پزشکان با اعمال سرما به ناحیه متلهب شده، درد های مزمن را رفع می کنند.

۳-درمان افسردگی و کاهش آشفتگی

سرمای شدید در برخی موارد در روان درمانی نیز به کار می رود. کرایوتراپی باعث ترشحح هورمون هایی نظیر آدرنالین و اندورفین شده و تاثیر مثبتی بر روی درمان افسردگی و آشفتگی فرد می گذارد. به این ترتیب می توان سرمادرمانی را روشی مناسب برای درمان این اختلال های روانی دانست.

۴-کاهش درد آرتروز

کرایوتراپی کلی بدن روشی ست که در درمان دردهای آرتروزی بسیار موثر می باشد. با استفاده از این روش، دردهای آرتروز در مدت کوتاهی کاهش یافته و همچنین باقی پروسه درمان که شامل فیزیوتراپی در چندین جلسه می باشد، در مدت بسیار کوتاه تری انجام می شود. به این ترتیب زمان کل پروسه درمان به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

۵-درمان تومور های خوش خیم

کرایوتراپی موضعی در درمان سرطان به کار می رود. در این روش سلول های سرطانی با روش کرایوتراپی فریز شده و از بین می روند. این روش برای سرطان های خوش خیم از جمله سرطان پروستات مورد استفاده قرار می گیرد.

۶-جلوگیری از آلزایمر

جلوگیری از آلزایمر با استفاده از کرایوتراپی مدتی است که توسط دانشمندان به عنوان نظریه ارائه شده و هنوز به اثبات قطعی نرسیده است.

۷-بهبود علائم اگزما

اگزما یک نوع التهاب مزمن پوست است که باعث ایجاد خشکی و خارش پوست می شود. بر اساس تجربه استفاده از روش کرایوتراپی، این روش یکی از راه های موثر برای بهبود اگزمای پوست می باشد.

کرایوتراپی صورت

یکی از مراحل فیشیال که برای زیبایی و جوانسازی پوست صورت انجام می شود، کرایوتراپی می باشد. در این روش پوست صورت را در معرض تماس با بخار سرد قرار می دهند. با استفاده از سرمادرمانی صورت، سلول های مرده پوست لایه برداری شده و پوست جوان و تازه پیدا می شود. یکی از اثرات سرما در پوست سفت تر شدن آن است. کرایوتراپی برای جلوگیری از پیری پوست نیز به کار می رود. اثر دمای پایین در شفافیت و سلامت پوست به گونه ای است که همواره توصیه می شود در هنگام دوش گرفتن دمای آب ولرم مایل به خنک باشد.

کرایوتراپی صورت

عوارض و خطرات

از رایج ترین عوارض کرایوتراپی می توان به بی حسی، قرمزی، مور مور شدن و سوزش پوست اشاره کرد. البته باید توجه کنید که همه این علائم موقتی هستند و در طی ۲ تا ۳ روز از بین می روند. در صورتی که پس از گذشت این مدت زمان هنوز عوارض برطرف نشده بودند، با دکتر خود مشورت کنید.

زمان انجام کرایوتراپی نیز از موارد مهمی ست که باید به آن توجه کرد. هرگز بیشتر از زمان توصیه شده برای این روش، از آن استفاده نکنید. برای مثال برای کرایوتراپی کل بدن زمان متوسط ۴ دقیقه پیشنهاد می شود. همچنین اگر از آیس پک و یا حمام یخ برای انجام کرایوتراپی استفاده می کنید، هرگز بیشتر از ۲۰ دقیقه آن را انجام ندهید.

کرایوتراپی ممکن است برای افراد دیابتی خطر داشته باشد. به این علت که ممکن است به عصب هایشان صدمه وارد شود. به همین دلیل این افراد قبل از انجام سرمادرمانی حتما باید با پزشک خود مشورت کنند.